Mn lieverd

Mn lieverd
sinds 1 september 2006 bij elkaar :). Iets wat ik in de zomer van 2006 niet voor mogelijk had geacht om zo'n leuke en lieve meid tegen te komen. Inmiddels wonen we sinds oktober 2008 samen in Leeuwarden

A Sioux Indian Prayer


O, Great Spirit
Whose voise I hear in the winds,
And Whose breath gives life to all the world,
hear me. I am small and weak. I need your
strength and wisdom.

Let me walk in beauty, and make my eyes
ever behold the red and purple sunset.

Make my hands respect the things I have
made and my ears sharp te hear your voice.

Make me wise so that I may understand the
things you have taugth my people.

Let me learn the lessons you have hidden
in every leaf an rock.

I seek strenght, not to be greater than my
brother, But to fight my greatest
enemy - myself.

Make me always ready to come to you with
clean heands and straight eyes.

So when life fades, as the fading sunset,
my spirit may come to you whitout shame.



donderdag 15 mei 2008

Weer een hoop gebeurt

Hey iedereen,
Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn blog bij heb gehouden. Ik vindt niet echt de mogelijkheid om ook dit er nog bij te doen. En de foto's die ik jullie heb beloofd gaat ook moeilijk worden, maar dat gaat nog wel gebeuren. Ik weet alleen nog niet of dat hier op Utila al gepost word :P:).

Maar ik heb inmiddels al weer een hele lijst met verschillende grote beesten waar ik mee heb gezwommen en tot dusver zijn dat:

Whale Skarks ( een stuk of 12 verschillende)
Manta Rays (2)
Nurse Shark
Sillky Shark
White Marlin
Spinner- & Bottlenose Dolfijnen (ben de tel kwijt)
Hawksbill & Green Turtles ( de tel nooit bijgehouden)

En daarnaast op mijn duiken hier heb ik al weer zoveel gezien, dat is echt ongelofelijk hoeveel dat en hou mooi dat is.
Bijvoorbeeld afgelopen dinsdag was ik onderzoek aan het doen voor Janneke en terwijl ik dus de data aan het opschrijven was kwam er een French Angelfish mij echt bestuderen en ook Janneke en Rob. Het grappige was dat die vis heen en weer bleef zwemmen tussen ons in.
Dezelfde dag op een andere duiklokatie, waren Rob en ik gewoon lekker een duik aan het maken toen we naar een stel French Angels keken met in de achtergrond een ontzettend grote Grouper en een grote groep blauwe visjes er omheen. Erg mooi gezicht, komt er in eens een Hawksbill Turtle naar beneden geschoten die ons kwam bekijken. Rob had zich inmiddels in het pad van de schildpad geplaatst en zo brutaal of geïnteresseerd hij was kwam hij rob even van dichtbij bekijken en zwom daarna weer verder. Alleen toen kwamen de 2 Angels weer in beeld en die reden mee op het schild. Echt zo'n mooi gezicht, jammer dat we geen camera bij ons hadden maar dat plaatje staat vast in mijn geheugen.

Verder heb ik inmiddels ook al weer mijn bijdragen geleverd aan de database voor Whale Shark, Ecoocean, ik heb namelijk op 25 april mijn eigen Whale Shark ontdekt. Bryan was zelf op het vaste land die dag en hij kon het niet halen om op de Whale Shark Tour te komen en Rob gaf mij de onderwatercamera van Bryan mee om foto's te maken. Oooh wat is dat lastig om een goede foto te krijgen met die golven, maar het is gelukt en onderwater tijdens een freedive is het me ook gelukt om een foto van onder te maken. Normaal gesproken proberen we dit soort foto's te gebruiken voor het seksen van een haai, maar mijn licht inval was niet goed dus er is niet veel van het geslacht te zien. Maar toch hebben we wel vrij positief kunnen zeggen dat het een mannetje is.
Deze 5 meter lange mannelijke haai was nog niet eerder gefotografeerd en stond dus nog niet in de database. Dus na 2 weken heb ik een bericht gekregen van Ecoocean dat het een tot dusver nog onontdekt was. Ik heb deze haai ook geadopteerd en Orion genoemd, naar het sterrenbeeld aangezien zijn dominante vlekken patroon in het identificatie vierkant 3 bij 3 is. Het id vierkant loopt vanaf de laatste kieuw tot aan het einde van de borstvin en vanaf de borstvin tot aan de eerste laterale ridge.



Verder ben ik ook bezig met mijn eigen onderzoek naar de transformatie van koraal gedomineerde riffen naar algen gedomineerde riffen en hier zijn wat foto's van de data verzameling.

Ik zal nog even opzoek gaan in mijn berichten welke foto's ik jullie beloofd heb en wat ik daarvan al heb enzo en dan ga ik kijken of ik dat dan aankomend weekend kan plaatsen. Maar ik beloof nog niks ;)

Verder is Bert (mijn vader) nu hier bij me op het eiland en we hebben het tot nu toe erg naar onze zin. Ik heb hem maandag meteen al mee genomen op de Whale Shark Tour, helaas hebben we niks gezien maar we gaan morgen weer op tour en hopelijk hebben we dan meer geluk.
Dinsdag heb ik in de morgen Janneke geholpen met haar onderzoek en met Rob een mooie duik gemaakt. En 's middags heb ik op kantoor gezeten, soms kan het niet anders.
Maar woensdag zouden we eigenlijk op Whale Shark Tour gaan, alleen de wind liet het niet toe dus zijn we maar gaan snorkelen op een van de mooiste plekjes van het eiland voor snorkelen betreft.
Vandaag zou ik eigenlijk onderzoek gaan uitvoeren, dus Rob, Bryan en ik zijn met de Utila Lodge Resort duikboot mee gegaan en bert heb ik ook meegenomen om te snorkelen. Helaas heb ik vandaag geen onderzoek kunnen doen, aangezien de locatie waar we heen wouden al bezet was en al mijn andere locaties waren de gasten al geweest. Zij duiken helaas geen 2 keer op dezelfde locatie. Maar het waren wel weer 2 mooie duiken, het is altijd lekker als je nat kan worden en bellen kunt blazen.
Helemaal in het weer dat we nu hebben de afgelopen 2 weken, het is ontzettend warm zo rond de 33°, vochtig en er staat heel weinig wind. Wat het geheel echt vies plakkerig maakt.

Met de tropische warme groeten vanaf Utila

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een geweldig leven heb jij daar toch.... Je eigen shark, ga je hem meenemen naar Nederland? Want anders gaat hij je missen als je juli weggaat. Of hebben haaien weinig gevoel?

Groetjes
Anja.

Anoniem zei

hoi Ritsert, we zijn trots op je hier! Leuk hoor zo'n neef te hebben die zulke mooie avonturen meemaakt en vertelt! Leuke foto's ook.
Groetjes, valburg

Anoniem zei

hey ritsert,

Leuk om te zien hoe het je vergaat op honduras,

succes daar nog

Bert ( de krul )

Anoniem zei

He Ritsert,
Gefeliciteerd met je eerste peetvaderschap! Orion is inderdaad een mooie naam. Grappig dat zijn stipjes je met de sterren associeerden... Blijf groot denken jongen!

Groetjes - of in de woorden van sterrenreiziger, Mr. Spock: "Live long and prosper!"

Alex

LoVeK zei

Hoi Ritsert, ga je nog iets nieuws erbij zetten?? ik ben namelijk wel benieuwd. Of heb je de zelfde regel als Richard, 5 reacties dan nieuwe post :)
Maak nog een paar mooie weken daar met veel ervaring boven, in en onder water.
Liefs mam