Mn lieverd

Mn lieverd
sinds 1 september 2006 bij elkaar :). Iets wat ik in de zomer van 2006 niet voor mogelijk had geacht om zo'n leuke en lieve meid tegen te komen. Inmiddels wonen we sinds oktober 2008 samen in Leeuwarden

A Sioux Indian Prayer


O, Great Spirit
Whose voise I hear in the winds,
And Whose breath gives life to all the world,
hear me. I am small and weak. I need your
strength and wisdom.

Let me walk in beauty, and make my eyes
ever behold the red and purple sunset.

Make my hands respect the things I have
made and my ears sharp te hear your voice.

Make me wise so that I may understand the
things you have taugth my people.

Let me learn the lessons you have hidden
in every leaf an rock.

I seek strenght, not to be greater than my
brother, But to fight my greatest
enemy - myself.

Make me always ready to come to you with
clean heands and straight eyes.

So when life fades, as the fading sunset,
my spirit may come to you whitout shame.



maandag 13 augustus 2007

Stage Soudan

Sorry, ik heb het wel de hele tijd over Soedan, maar jullie, behalve een paar, weten wat ik daar wil gaan doen.
Ik moet voor mijn opleiding aankomende februari tot juni stage lopen en dat is verplicht om in eerste instantie dit in het buitenland te volgen.
Nu heb ik mijn zinnen gezet op Soedan en dit is bij mij ter spraken gekomen door middel van een mini symposium bij mij op school, georganiseerd door een van mijn docenten. Hierbij waren de onderwerpen Klimaatverandering, ecologie, veiligheid en beleid. Hierbij ging het onder andere over de effecten van de opwarming van de aarde op koraalriffen, het zogenoemde Coral Bleaching ( kleur verlies van koraal door de temperatuur, ik zal jullie de totale uitleg besparen anders zit ik hier morgenochtend nog :D).
Ik zat tijdens dit symposium naast een docent van mij, Peter Hofman, en een vriend van de spreker, Gert Jan Gast van Fishion Consultancy, na het symposium ben ik in gesprek geraakt met Peter over het project dat in Soedan vorig jaar is opgestart in een baai ten noorden van Port Soedan. Peter heeft ook vorige zomer samen met Gert Jan de eerste expedities gemaakt naar het gebied.
Het project is een net opgestart natuurpark in de desbetreffende baai, waar nog veel ecologisch onderzoek gedaan wordt naar de invloeden van de zee maar ook van de lokale bevolking die er toestemming heeft om in de baai hun vis activiteiten door te zetten.
In de baai zijn zeegras velden, vele verschillende vis soorten, Dugongs te vinden en voor de baai ligt nog een Atol. Sommige weten waarschijnlijk wel wat een Atol en een Dugong zijn, maar voor de gene die dit niet weten een uitleg.
Dugong = een zeekoe soort die zich voedt op zeegras en deze soort heeft een staartvin net als een dolfijn.
Atol = een vulkanische zee berg waar rond om koraalriffen heen groeien, barrière eiland, waardoor de berg "afzinkt" en hierdoor wordt er een rond gevormd eiland achter gelaten met onder water een groot rif en met in het midden van het eiland een diep gat met ook koraalriffen.
Verder kan ik jullie helaas melden dat dit nog lang niet zeker is dat ik aankomende februari naar Soedan ga, want ik ben nog bezig met Peter om daar een stageplaats te krijgen, aangezien het project nog zo nieuw is en er nog niet eerder een stage plaats is geweest. Ook al heeft een van de afstuderende studenten van Kust & Zee management daar zijn afstudeerproject over wou maken. Dus het is nog even afwachten totdat we antwoord krijgen vanuit Soedan, maar er zijn 3 verschillende manieren om daar een stage plaats te creëren, via African Parks (Nederlands organisatie), via de Universiteit van Soedan of via het park zelf.
Als jullie nog verder vragen hebben mail, bel of spreek me aan als ik in de buurt ben.

3 opmerkingen:

LoVeK zei

Hoi Ritsert,
Allereerst gefeliciteerd met je blog. Leuk om op deze manier ook te lezen en zien waar je mee bezig bent.
Ik hoop voor jou dat de stage in Soedan gaat lukken en dat ook Imke tegen die tijd naar Soedan kan voor haar project.
Ik ben trots op je als ik zie hoe je in korte tijd de draad van je studie opgepakt hebt, en daar zoveel plezier en passie in vindt.
Ga zo door ik sta volledig achter je zoals ik altijd heb gedaan.
Liefs LO

Anoniem zei

Hoi Ritsert! Het project dat je hebt gevonden in Soedan klinkt echt super gaaf! Ik hoop dat het je lukt om er in te komen, het zal je zeker alleen nog maar ethousiaster maken over dit vakgebied!
Groetjes aan Imke
liefs uit sydney
Merel

Anoniem zei

hey Ritsert, je moet even op je blog toegang geven aan iedereen anders moet je je opgeven om te kunnen posten. Als dat niet de bedoling was in ieder geval.