Mn lieverd

Mn lieverd
sinds 1 september 2006 bij elkaar :). Iets wat ik in de zomer van 2006 niet voor mogelijk had geacht om zo'n leuke en lieve meid tegen te komen. Inmiddels wonen we sinds oktober 2008 samen in Leeuwarden

A Sioux Indian Prayer


O, Great Spirit
Whose voise I hear in the winds,
And Whose breath gives life to all the world,
hear me. I am small and weak. I need your
strength and wisdom.

Let me walk in beauty, and make my eyes
ever behold the red and purple sunset.

Make my hands respect the things I have
made and my ears sharp te hear your voice.

Make me wise so that I may understand the
things you have taugth my people.

Let me learn the lessons you have hidden
in every leaf an rock.

I seek strenght, not to be greater than my
brother, But to fight my greatest
enemy - myself.

Make me always ready to come to you with
clean heands and straight eyes.

So when life fades, as the fading sunset,
my spirit may come to you whitout shame.



vrijdag 29 februari 2008

Another great day at the Office

Afgelopen woensdag was echt een geweldige dag, 's ochtends weer aan mijn onderzoeksopzet gewerkt en zo nog andere dingen op kantoor gedaan. Om vervolgens in de middag weer uit te varen met een volle boot. Er was in de ochtend al een Whale shark gezien op de noord oost zijden van het eiland. Dus wij gingen met volle moed de toch te gemoed, het weer was niet al te best ontzettend vochtig en bewolkt. Na een uur op het water gezocht te hebben klaarde het gelukkig weer op. Heerlijk zonnetje niet al te hoge golven en een lekkere zeebries.
Na het vinden van een Boil en ook een Whale Shark er in, is de eerste groep te water gegaan. Helaas was de haai voordat ik het water in kon gaan alweer weg gedoken, maar na wat goed zoek werk van de kapitein vonden we haar toch weer en konden de 2de groep en ik ook met haar zwemmen. Na haar nogmaals kwijt te zijn geraakt zijn we verder op zoek gegaan. Dit keer alleen om een andere haai tegen te komen, erg mooi om ook met deze te kunnen zwemmen.
Op gegeven moment legt de kapitein het schip zo in het water dat de groep die te water gaat precies in de vaar richting van een haai terecht komt, schreeuwt er iemand vanaf de boeg dat er daar ook nog eentje zwemt. En verdomt die zwom er ook nog. Helaas hebben we niet in het water gelegen met 2 haaien in het zicht, het blijven individuele migratie vissen, dus de groep die in het water lag ging er weer uit omdat ze de 2de haai kwijt waren geraakt. Moest de 2de groep zich klaar maken om er in te gaan, op het moment dat we bij de boil aan kwamen en het waren er meerdere die in de buurt waren. Toen we bijna aankwamen waar de haai aan het voeden was zwom ie verticaal in het water, Utila is de enige plaats in de wereld waar ze dat doen door de grote concentratie plankton in het water. Nu zuigt een Whale Shark zijn voedsel gewoon zijn mond in en filtert het op zijn kieuwen die daar speciaal voor zijn aangepast. Toen we dus het water in gingen en ik uit het bellen gordijn van mezelf en de boot kwam zwom ik bijna op tegen Big Jim die dus verticaal aan het voeden was. Wat een ervaring om zo van uit het niets bijna tegen de onder kant van de ongeveer 4,5 ft brede mond aan te zwemmen. Na een tijdje bij hem te hebben gehangen en rond te zwemmen dook hij weer weg, dus weer terug naar de boot. Toen we weer het water in konden, normaal gesproken gaan er 2 staff leden te water waarvan in ieder geval 1 Dive Master, lag ik alleen in het water met een groep van 6 gasten. Ik leiden de groep naar "Big Jim", om met 1 arm uit het water te zwemmen is toch zwaar ook al zwem je alleen met je benen. Toen ik naast Big Jim zwom kreeg ik in mijn linker oog hoek iets anders in beeld, dus ik met mijn afgeleide hoofd kijk er naar en blijkt er 2 manta roggen verder op te zwemmen. Ik was de hele Whale Shark en de groep eigenlijk vergeten en niet meer in zicht, ik zwem dus richting de manta's, ooh wauw wat een prachtige vissen nog sierlijker dan een Whale Shark eigenlijk, kijk ik weer eens naar rechts blijken Big Jim plus de toeristen een heel stuk van mij afgezwommen te zijn. Dus ik heb helaas mijn zwem toch met de manta's op gegeven voor de typische Know All arrogante Amerikanen, maar wauw wat een dag. Zwemmen met 3 verschillende Whale Sharks en 2 manta's in 11 van de 13 zwemtochten die dag.
PPf wat was ik uitgeput, want hoe sierlijk een Whale Shark ook mag zwemmen met een staart van bijna 2 meter gaan ze toch behoorlijk snel door het water en om dat 11 keer te doen in 2 uur tijd vergt veel van je energie. De snelheid heeft ook te maken met de opbouw van de huid, maar dat is nu te technisch.
Sorry als het niet begrijpelijk geschreven is, maar dat komt doordat ik nog steeds in een euforische roes verkeer als ik terug denk aan deze dag. Maar dat mag ook wel want dit is een dag van mijn dromen en die is uitgekomen, hopelijk beleef ik die droom hier nog vaker.

2 opmerkingen:

LoVeK zei

He je moet ons wel even uitleggen wat een boil is, want dat is een onbekend begrip voor ons.
Verder fantastisch dat je zowel met de haaien, de amerikanen en de mantaroggen kon zwemmen... ik weet wel waar je het meest van hebt genoten :):)
Op zo'n office willen we allemaal wel werken hoor.
Groeten en kusjes, Mamaloo

Anoniem zei

Hoi Ritsert,
Wat een prachtig leven heb je daar en wat een belevenissen. Zelf ben ik ook weer terug na een weekje Oostenrijk in de sneeuw met veel zon. Lekker geskieëd en veel bijgeleerd. Terug in Nederland is dan weer wennen. Daar heb jij geen last van. Geniet maar lekker van al je tropische verrassingen in je paradijsje.
Groet,
Bert