Mn lieverd

Mn lieverd
sinds 1 september 2006 bij elkaar :). Iets wat ik in de zomer van 2006 niet voor mogelijk had geacht om zo'n leuke en lieve meid tegen te komen. Inmiddels wonen we sinds oktober 2008 samen in Leeuwarden

A Sioux Indian Prayer


O, Great Spirit
Whose voise I hear in the winds,
And Whose breath gives life to all the world,
hear me. I am small and weak. I need your
strength and wisdom.

Let me walk in beauty, and make my eyes
ever behold the red and purple sunset.

Make my hands respect the things I have
made and my ears sharp te hear your voice.

Make me wise so that I may understand the
things you have taugth my people.

Let me learn the lessons you have hidden
in every leaf an rock.

I seek strenght, not to be greater than my
brother, But to fight my greatest
enemy - myself.

Make me always ready to come to you with
clean heands and straight eyes.

So when life fades, as the fading sunset,
my spirit may come to you whitout shame.



woensdag 13 februari 2008

Foto's, geschiedenis en weer duiken na 4 jaar

Hier zijn de foto's die ik jullie beloofd heb.


















De geschiedenis van het eiland, ik wil jullie dit meegeven om jullie ook wat andere dingen te vertellen over het eiland waar Martijn en ik op verblijven. Wel het is gevormd is door een vulkaan en het rif er om heen is zo erg gaan groeien dat er een atol is ontstaan, door het wegzinken van Pumpkin Hill is het rif om hoog gekomen en heeft het Utila gevormd. En vandaag heb ik bij Pumpkin Hill Be gesnorkeld na het zoeken van een Whale Shark, die we helaas niet hebben gevonden.
Je zult je wel afvragen hoe vind je nou een Whale Shark met een boot, wel eigenlijk ga je niet op zoek naar de haai zelf maar naar een "fish boil". Dit houdt in dat er een school Black fin Tuna het plankton en andere kleine visjes gevangen onder het water oppervlak. Dan springen de tonijnen als een gekte allemaal omhoog waardoor het lijkt als of het water op die plek kookt. Nu lijkt het dat ik afdwaal waar ik altijd heel goed in ben, maar dat is niet zo want de Whale Shark profiteert hier gewoon van mee omdat alles op een hoop zit dus hij hoeft er alleen nog maar door heen te zwemmen en alles naar binnen te zuigen.
Naast dit alles is er ook nog de geschiedenis van de eilanders waarom men hier engels spreekt. Nu is dit van origine een Hondurees eiland geweest, maar in de de koloniale tijd zijn de spanjaarden hier gekomen en hebben het hele eiland een kopje kleiner gemaakt en zijn daarna vertrokken zonder iets achter te laten, hooguit dat ze wat grote hardhouten bomen hebben gekapt voor een nieuwe mast of giek.
Nadat het eiland een tijd heeft leeg gestaan hebben een stuk of 7 families van de Cayman eilanden het ingenomen die eerst op de Cays zijn gaan wonen, maar later toch maar op het "vaste (ei)land". Hierdoor is de voertaal van het eiland echt caribisch engelstalig, wat ik moeilijk vind om te verstaan. But boy it sounds great en als ik goed luister dan versta ik het ook wel.

Vandaag ben ik samen met Rob en Bryan wezen duiken, zodat zij kunnen zien hoe ik me gedraag in het water. Nu zijn we dus vandaag gaan duiken en ik ben begonnen met te weinig lood, waardoor ik eigenlijk de gehele duik onderste boven heb gezwommen. Bewoog ik me niet dan dreef ik gewoon weer omhoog. Nu is dit een behoorlijk probleem geweest tijdens mijn duik omdat ik eigenlijk de hele tijd tegen de opwaartse druk zat te vechten. Helemaal tijdens de opstijging was het wat moeilijk, aangezien ik sneller dan verwacht omhoog kwam, maar gelukkig had ik nog 2 buddy's bij me die mij vastgrepen om als lood voor me te dienen. De safety stop was alsnog een probleem om op 3 meter voor 3 minuten te blijven is moeilijk en helemaal omdat ik daar heel veel zuurstof moest gebruiken. Wat uiteindelijk betekende dat ik aan de lucht van bryan boven water ben gekomen.
De tweede duik ben ik met 20 pounds het water in gegaan in plaats van 8. Dus deze duik ging stukken beter en ooh Boy wat is het mooi hier onderwater. Een prachtig stuk aflopende koraalriffen met er tussen valijen met zand er in zo je zwemt dat echt door een gang van koraal :P.
Het is weer heerlijk om na 4 jaar weer eens te duiken en ik weet al dat dit absoluut niet de laatste duik hier zal zijn op dit eiland.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk te horen over het taaltje, kan niet wachten om jouw accent te horen na die maanden daar! Verder ziet het er mooi uit en lijkt het er op dat wel een leuk leventje is daar!@

gr richard merel

Anoniem zei

http://www.badgerstravels.blogspot.com/2007/02/swimming-...
Hoi ritsert, Ik was even wat foto's aan het zoeken van de whale shark en wat dacht je van die bovenste (in de link) geweldig toch, de foto, de hoek, de duiker, het verhaal.
Doe hem maar na maak er wat moois van :):)
Groeten en kus, mam

Anoniem zei

http://badgerstravels.blogspot.com/2007/02/swimming-with-whale-sharks.html
nog eens de link kijken of die het zo doet en ander moet iedereen maar even zelf zoeken

Anoniem zei

HI Ritsert, Senior Blanco,
Ok ik ben jaloers, hoewel het zeker zo mooi is als het in Peru was, zou ik nu graag daar zijn. Die foto's en zeker die ene met de schommel band, echt fantastisch. Oh een tip het is als terug bent erg leuk om veel mensen op de foto te hebben gezet, krijg je meer herrinneringen van.
Das eff lastig zeg als je met te weinig lood gaat duiken, maar had je het gewoon verkeerd ingeschat of heb je een groter drijf vermogen gekregen de laatste jaren...
Nou hier is het de laatste week erg lekker weer geweest, zon overdag en het vriest 's nachts dus mij hoor je niet klagen.
Niet tot snel want je moet daar lang blijven genieten hoor.

WOuter

Ritsert zei

Om wouters vraag te beantwoorden over het te weinig lood bij me tijdens de eerste duik, jah ik had het onderschat want in Nederland dook ik altijd met 12 kg en ik woog toen 67kg
Nu ben ik door mijn studenten leven een kleine 13 kg aangekomen en het water is hier stukken zouter dan ik ooit in gedoken heb. Dus het is een fout van mezelf geweest maar ook van mijn duik partner.
Dus vandaag maar het is al met al goed gegaan en heb er niks aan overgehouden op na een nieuwe ervaring.
Groetjes